logo

CZCIONKA : MNIEJSZA | WIĘKSZA

  >  
 
 
           
29.09.2014 Lublin
Mołdawia na ścieżce integracji europejskiej – szanse, wyzwania, perspektywy

Stosunki Mołdawii z Unią Europejską są tak dobre, że uważana jest w Brukseli za kraj najbliższy UE ze wszystkich sześciu państw Partnerstwa Wschodniego, a stopień spełniania przez nią standardów demokratycznych jest doceniany przez zachodnich obserwatorów. Mołdawia podpisała z Unią Umowę Stowarzyszeniową oraz spełniła warunki liberalizacji reżimu wizowego, w wyniku czego od kilku miesięcy Mołdawianie podróżują do krajów UE bez wiz. To wszystko jest zasługą rządzącego Sojuszu na rzecz Integracji Europejskiej, który w ostatnich pięciu latach konsekwentnie dążył do zbliżenia z Unią. Jednak w Mołdawii odbędą się 30 listopada br. wybory parlamentarne, które zadecydują o przyszłości. Czy obywatele Mołdawii potwierdzą kredyt zaufania wobec rządzących, czy też wybiorą drogę zbliżenia z Rosją, za którą optują opozycyjni komuniści? A jeśli komuniści wygrają wybory, to czy znaczy to definitywne zejście z drogi ku integracji europejskiej?

Na drodze ku ewentualnej integracji europejskiej stoją przed Mołdawią liczne zadania, które musi wykonać sama, niezależnie od pomocy UE. Czy jest w stanie skutecznie walczyć z plagą korupcji, umocnić instytucje państwa, zadbać o rozwój mechanizmów państwa prawa, stymulować rozwój gospodarczy oraz uruchomić energię społeczną na rzecz przemian cywilizacyjnych, w tym poprzez decentralizację, która da samorządności terytorialnej instrumenty konieczne do skutecznej troski o dobro wspólne na szczeblu lokalnym? Jakiej pomocy może udzielić Mołdawii w tych dziedzinach Unia Europejska, a w tym Polska? Zważywszy niewielkie rozmiary kraju na wschód od Prutu, konieczny wysiłek ze strony UE jest stosunkowo niewielki. Czy w tej kwestii jest w Brukseli i europejskich stolicach odpowiednia wola polityczna?

Mołdawia znajduje się wciąż w geopolitycznym kręgu zainteresowań Rosji dążącej do zachowania jak największej strefy wpływów w Europie Wschodniej. Najbardziej konkretnym wyzwaniem jest separatystyczna Republika Naddniestrzańska, otwarcie ciążąca ku Rosji. Ale także tureckojęzyczna Autonomia Gagauzka domagająca się uczestnictwa Mołdawii w proponowanych przez Moskwę projektach integracyjnych na terenie przestrzeni postsowieckiej. Wreszcie znaczna część obywateli Mołdawii, w tym przedstawiciele mniejszości ukraińskiej, bułgarskiej, rosyjskiej, a nawet polskiej, żywi prorosyjskie sentymenty i okazuje nieufność wobec projektu europejskiej integracji. Co może zrobić rząd Mołdawii i w jaki sposób może mu pomóc UE, na rzecz zjednoczenia społeczeństwa wokół idei integracji europejskiej?

Ewentualne perspektywy integracji europejskiej krajów Europy Wschodniej są w każdym przypadku odmienne i sytuacja Mołdawii jest trudna do porównania z sytuacją innych krajów Partnerstwa Wschodniego. Atutem Mołdawii jest nie tylko wola polityczna znacznej części klasy politycznej, ale również fakt, że sąsiaduje bezpośrednio z Unią, i to z krajem bliskim językowo i kulturowo większości jej mieszkańców. Jednak rosyjskojęzyczni obywatele Mołdawii, a nawet część obywateli rumuńskojęzycznych traktują Rumunię nieufnie. W jaki sposób sąsiedztwo z Rumunią może pomóc Mołdawii w zbliżeniu z Europą, a w jaki sposób może w tym procesie przeszkadzać?

  • Bogumił Luft
    - niezależny publicysta, były Ambasador RP w Rumunii (1993-1999) i Mołdawii (2010-2012)
  • Iurie Bodrug
    - Ambasador Mołdawii w Polsce
  • Michał Boni
    - Poseł do Parlamentu Europejskiego, członek Delegacji UE – Mołdawia
  • Viorel Chivriga
    - Wiceprzewodniczący Partii Akcji Demokratycznej, ekspert ekonomiczny Stowarzyszenia Polityki Zagranicznej w Mołdawii (APE)
  • Anatol Ţăranu
    - Dyrektor Centrum Nauk Politycznych Państwowego Uniwersytetu Mołdawskiego
  • Michał Wójcik
    - Europejski Dom Spotkań - Fundacja Nowy Staw



Organizatorem panelu dyskusyjnego jest Europejski Dom Spotkań – Fundacja Nowy Staw
we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Debaty Międzynarodowej w Lublinie.
Panel dyskusyjny jest współfinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej.

EDS-FNSEDS-FNS

EDS-FNS


 
O NAS
RODM - koordynatorem, inicjatorem i animatorem działań międzynarodowych w regionie. Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Lublinie powstał 1 kwietnia 2013r. w wyniku konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych na realizację zadania publicznego „Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej – 2013”. Organizacją prowadzącą RODM jest Europejski Dom Spotkań – Fundacja Nowy Staw, która od 1993 r. pracuje na rzecz społeczeństwa obywatelskiego oraz solidarności między narodami. WIĘCEJ INFORMACJI
mapa

Warning: include_once(/poczta.php): failed to open stream: No such file or directory in /rodm_lublin/komponenty/stopa.php on line 12

Warning: include_once(): Failed opening '/poczta.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php56/lib/pear') in /rodm_lublin/komponenty/stopa.php on line 12

 

 

 
PROJEKTY INFORMACYJNE
MATERIAŁY INFORMACYJNE
POLECAMY
KONTAKT
   
pasek
 
  • Biuletyn informacyjny
  • REGIONALNY OŚRODEK
    DEBATY MIEDZYNARODOWEJ
    w LUBLINIE

    ul. Przechodnia 4
    20-003 Lublin;
    Pn-pt godz. 8.00 - 16.00
    tel. +48. 81 536 10 94
    fax. +48. 81 534 61 92
    rodm@rodm-lublin.pl
    FACEBOOK - TWITTER

    Wyświetl większą mapę
     
     
    PODZIEL SIĘ TREŚCIĄ :
      © OŚRODEK DEBATY MIĘDZYNARODOWEJ LUBLIN
    WEBMASTER : STUDIO EM © 2013-2024  Wszystkie prawa zastrzeżone.
     

    MSZ MSZEDS-FNSEDS-FNS 25_samorządność
    prezydencja

    ZADANIE DOFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW MINISTERSTWA SPRAW ZAGRANICZNYCH




    strzałka do góry
    ODYSZUSZ
    ODYSZUSZ