logo

CZCIONKA : MNIEJSZA | WIĘKSZA

  >  
 
 
           
30.10.2013 Lublin
Euro-aktywni na Podlasiu. Jak budzić aktywność obywatelską młodzieży

Euro-aktywni na Podlasiu. Jak budzić aktywność obywatelską młodzieży

logoKilkudziesięciu nauczycieli i ponad setka uczniów z całego województwa uczyła się jak być liderem, pogłębiała swoją wiedzę na temat Unii Europejskiej a w końcu wzięła udział w Sesji Młodzieżowego Parlamentu. Wszystko w ramach projektu „Euro-aktywni na Podlasiu” - inicjatywy Fundacji Okno na Wschód, wspieranej przez III Liceum Ogólnokształcące z Białegostoku, Europejski Dom Spotkań - Fundację Nowy Staw oraz Europejski Parlament Młodzieży z Polski i Niemiec.

- Ten projekt, to nasza odpowiedź na niską aktywność obywatelską młodzieży. Chcieliśmy zaktywizować społecznie uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w naszego regionu - wyjaśnia Paweł Mickiewicz z Fundacji Okno na Wschód.

Organizatorzy przedsięwzięcia postawili na pewną konkretną grupę uczniów, już wykazujących się zainteresowaniem otaczającym ich światem - członków działających na terenie województwa Szkolnych Klubów Europejskich. W całej Unii funkcjonuje ich kilka tysięcy, w regionie - kilkadziesiąt. Działają w oparciu o dwie reguły. Po pierwsze koncentrację na edukacji europejskiej, czyli realizacji takich przedsięwzięć, które upowszechniają wiedzę o Europie. Po drugie - naukę poprzez działanie.

- Czyli podejmowanie takich inicjatyw, które z uczniów tworzą nie tylko odbiorców, ale też organizatorów i realizatorów różnych przedsięwzięć. Właśnie po to, żeby rozwijać u młodych ludzi umiejętności i postawy związane z aktywnością, tolerancją czy współpracą w grupie - mówi Paweł Mickiewicz.

I właśnie w tę regułę doskonale wpisywał się projekt „Euro-aktywni na Podlasiu”. Grupę docelową stanowiło dwudziestu nauczycieli i stu uczniów z dwudziestu Klubów. Przy czym założenie było takie, że połowa uczestników ma pochodzić z terenów wiejskich i miast do dwudziestu pięciu tysięcy mieszkańców.

„Euro-aktywnych” podzielono na dwie części. Pierwszą z nich nazwano „Podlaskimi Spotkaniami Europejskimi”. W ich ramach pod koniec czerwca tego roku, III Liceum Ogólnokształcące im Kamila Krzysztofa Baczyńskiego w Białymstoku zamieniło się na dwa weekendowe dni w autentyczne europejskie centrum. Najpierw uczestnicy „Spotkań” poszerzali swoją wiedzę na temat wolontariatu w Europie, programu „Młodzież w Działaniu” i przygotowywania projektów w jego ramach. Rozmawiali też o możliwościach, jakie w Unii młodym ludziom daje otwarcie granic, czyli gdzie i jak poza Polską można uczyć się i pracować.

Drugiego dnia uczestnicy warsztatów uczyli się jak być liderami. W trakcie trzech bloków tematycznych sprawdzali m.in. jakie są ich mocne strony, jak są odbierani w grupie, jak się w niej skutecznie komunikować i jak się poczuć mocniej w roli lidera. Dowiadywali się też, jak skutecznie motywować do działania siebie i innych, jak rozwiązywać konflikty i badać potrzeby środowiska, na rzecz którego się działa. A także jak w ogóle działać na „swoim podwórku”.

- Specjaliści uczyli też uczestników warsztatów jak budować swój wizerunek w kontaktach z mediami i jak w ogóle występować przed kamerę czy mikrofonem - relacjonuje Paweł Mickiewicz.

Uczestnicy „Spotkań” mogli się też spotkać z aktywnymi rówieśnikami - laureatami białostockiej edycji Samorządowego Konkursu Nastolatków „Ośmiu Wspaniałych”. Po zakończeniu dwudniowych zajęć dostali też certyfikaty potwierdzające nabyte umiejętności.

Kolejny etap projektu realizowane przez Fundację Okno na Wschód odbył się już w wakacje. Fundacja wspólnie z Europejskim Parlamentem Młodzieży (European Youth Parliament) zorganizowały czterodniowe kolonie, których uczestnicy wcielili się eurodeputowanych. Postawiono przed nimi konkretne zadania. Najpierw podzieleni na grupy - frakcje, musieli wspólnie wypracować projekty rezolucji. Potem, w ramach zgromadzenia generalnego, musieli do swoich propozycji przekonać resztę europosłów.

Zajęcia poprowadzili członkowie Europejskiego Parlamentu Młodzieży z Polski i Niemiec. Do tego sesja jej uczestnikom pozwalała na szlifowanie znajomości języka angielskiego, przyjęto bowiem, tak jak w prawdziwym Parlamencie Europejskim, że będzie on językiem roboczym.


Najpierw, w poszczególnych frakcjach, zajęto się budowaniem autentycznych zespołów. Dla dobrej wspólnej pracy było to niezbędne. Przecież chodziło o młodzież z różnych szkół, która nie znała się wcześniej.

Ale oddajmy głos jednemu z uczestników Sesji Młodzieżowego Parlamentu.

„Powiem szczerze, że gdy po dotarciu na miejsce zobaczyłem grupkę 20-latków grających w grę, w której używali specjalnych mocy, krzycząc, pomyślałem, że nie są normalni i chciałem wracać. Ale właśnie dzięki takim grom poznałem wspaniałych ludzi z mojego komitetu, który miał zająć się kwestiami bezpieczeństwa i obrony. Zaczęliśmy od znanej gry papier, kamień, nożyce, potem było tego więcej. Na koniec dnia każdy komitet musiał przedstawić skecz po angielsku w określonym rodzaju filmu ze słowami: krowa, widelec, kopciuszek, telefon, pająk, bingo. Było wspaniale!”

Kolejny dzień, poza grami, to praca w komisjach nad projektami rezolucji. Trochę przeszkadzała bariera językowa, ale i z tym uczestnicy byli sobie w stanie zespołowo poradzić. Trzeci dzień upłynął na przygotowaniach do Sesji Generalnej.

Wróćmy do relacji:

„W trzecim dniu pracowaliśmy najwięcej. Odwiedziliśmy wszystkie komitety, poznaliśmy problemy, rozwiązania. Zapisaliśmy co się nam nie spodobało po to, żeby móc zapytać o to na debacie. Kiedy to zrobiliśmy musieliśmy się sami przygotować do naszych wystąpień, przemówień. Przygotowaliśmy mowę o naszym temacie ogólnie oraz podsumowującą i zachęcającą do głosowania”.

W końcu przyszedł czas na finał, podczas którego każda z frakcji musiał bronić swoich racji i przekonywać do nich pozostałych uczestników sesji młodzieżowego parlamentu.

- Chcieliśmy w ten sposób popularyzować idee parlamentaryzmu, demokracji oraz zasady społeczeństwa obywatelskiego. Poza tym ta sesja dawała naszym studentom doskonałą możliwość praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności nabytych podczas „Podlaskich Spotkań Europejskich” - wyjaśnia Paweł Mickiewicz z Fundacji Okno na Wschód.

Kolejną wartością dodaną realizowanego przez Fundację Okno na Wschód jest strona internetowa www.eurokluby info, którą stworzono by wspierać Szkolne Kluby Europejskie działające w Podlaskim - podnieść ich aktywność, zaprezentować dobre praktyki, zachęcić do prowadzenia działań wykraczających poza mury szkoły oraz zapoznać z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami gotowymi do podjęcia współpracy w realizacji przedsięwzięć z zakresu edukacji europejskiej. Można znaleźć na niej rozbudowane kompendium wiedzy służące Szkolnym Klubom Europejskim. Opiekunowie Klubów, które wzięły udział w projekcie „Euro-aktywni na Podlasiu”, dostali też wydaną w jego ramach publikację.

- To przewodnik zawierający praktyczne porady, scenariusze lekcji oraz materiały promujące dobre praktyki – najciekawsze przedsięwzięcia zrealizowane przez Szkolne Kluby Europejskie w województwie lubelskim. Skierowany zresztą nie tylko do uczestników projektów, ale wszystkich, którzy chcieliby prowadzić taki klub - podsumowuje Paweł Mickiewicz.

DO POBRANIA : Artykuł na temat projektu - PDF


Projekt "Euro-aktywni na Podlasiu" zrealizowała Fundacja OKNO NA WSCHÓD (www.onw.org.pl),
przy wsparciu czterech organizacji partnerskich:
III Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Białymstoku (3lo.bialystok.pl),
Europejskiego Domu Spotkań - Fundacji Nowy Staw (www.eds-fundacja.pl),
Europejskiego Parlamentu Młodzieży – Polska (www.eyppoland.com),
Europejskiego Parlamentu Młodzieży – Niemcy (en.eyp.de).


 
O NAS
RODM - koordynatorem, inicjatorem i animatorem działań międzynarodowych w regionie. Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Lublinie powstał 1 kwietnia 2013r. w wyniku konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych na realizację zadania publicznego „Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej – 2013”. Organizacją prowadzącą RODM jest Europejski Dom Spotkań – Fundacja Nowy Staw, która od 1993 r. pracuje na rzecz społeczeństwa obywatelskiego oraz solidarności między narodami. WIĘCEJ INFORMACJI
mapa

Warning: include_once(/poczta.php): failed to open stream: No such file or directory in /rodm_lublin/komponenty/stopa.php on line 12

Warning: include_once(): Failed opening '/poczta.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php56/lib/pear') in /rodm_lublin/komponenty/stopa.php on line 12

 

 

 
PROJEKTY INFORMACYJNE
MATERIAŁY INFORMACYJNE
POLECAMY
KONTAKT
   
pasek
 
  • Biuletyn informacyjny
  • REGIONALNY OŚRODEK
    DEBATY MIEDZYNARODOWEJ
    w LUBLINIE

    ul. Przechodnia 4
    20-003 Lublin;
    Pn-pt godz. 8.00 - 16.00
    tel. +48. 81 536 10 94
    fax. +48. 81 534 61 92
    rodm@rodm-lublin.pl
    FACEBOOK - TWITTER

    Wyświetl większą mapę
     
     
    PODZIEL SIĘ TREŚCIĄ :
      © OŚRODEK DEBATY MIĘDZYNARODOWEJ LUBLIN
    WEBMASTER : STUDIO EM © 2013-2024  Wszystkie prawa zastrzeżone.
     

    MSZ MSZEDS-FNSEDS-FNS 25_samorządność
    prezydencja

    ZADANIE DOFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW MINISTERSTWA SPRAW ZAGRANICZNYCH




    strzałka do góry
    ODYSZUSZ
    ODYSZUSZ